2004 nyarán, a Google berkeiben nyilvánossá vált a cég
elhatározása, hogy teljesen átalakítja high-tech alkalmazottainak anyagi létét,
dolgozóinak juttatott elsőbbségi részvény adásával. Így a kezdeti nyilvános
részvény kibocsátások és átadás után több százan fognak - egyik pillanatról a
másikra - milliomosokká és tucatnyian milliárdosokká válni, sőt egy páran
billiárdosok lesznek.
Az egész világon, privát bankárok nyalogatták a szájuk szélét arra
a gondolatra, hogy ezek a milliomosok, milliárd-sőt billiárdosok az ő ügyfeleik
lesznek, ügyfeleikké válnak.
A Google ügyvezetője Jonathan Rosenberg aggódni kezdett attól
tartva, hogy ezek a kollégái, tehát a hamarosan leendő milliomosok, áldozatul
esnek telhetetlen pénzügyi tanácsadóknak. Ő maga szervezett befektetési
előadássorozatokat, hogy kulcsot adjon a pénzügyi világ megértéséhez, a
jutalmazottak így tudnak megalapozott és biztonságos döntéseket hozni.
Miután hallotta és tanulmányozta, mit is mond a legtöbb neves
közgazdász professzor a bolygón, nevezetesen: William Sharpe, Malkiel Burton és
John Bogle, a Google csapata kész volt szembenézni a farkasokkal a Wall
Streeten.
Ezek után hatalmas mértékű parádé, „pénzügyi termék
divatbemutató" kezdődött. Bankárok repkedtek magán-repülőgépeikkel a világ
négy sarkából, hogy felvonultassák termékeiket, és ezek polírozásához káprázatosan
ösztönző beszédekkel rukkoltak elő. De megrökönyödtek a szakmai válaszokon. A
Google alkalmazottak kisütötték azt, hogyan képesek legyőzni a piacot, és
milyen díjak, jutalékok társulnak ehhez, azaz mennyibe is kerül ez nekik? A
kérdés amit feltettek az volt: "tudjuk-e garantálni magunk számára,
legalább a piaci megtérülési rátát?"
Megzavarodott bankárok megpróbálták azonnal eltemetni ezen
felvetéseket és mesés ígéretekkel érveltek: "Viccelsz? Piaci megtérülési
ráta? Van ennél sokkal magasabb hozamú termék a palettánkon! Kiváltságos
információkhoz közvetlen hozzáférésed lesz! Te kapod a legjobb befektetéseket!
Te leszel az első számú ügyfeleink egyike... " bla-bla-bla …és így tovább
és így tovább.
A Google alkalmazottak azonban minden alkalommal nyugodtan
visszatértek ugyanahhoz a kérdéshez: "Hát akkor? Tudjátok biztosítani,
garantálni számunkra, legalább a piaci megtérülési rátát? A Google milliomosok
akkor (tanulmányaik után) már jól tudták, hogy e-nélkül a garancia nélkül a
játék nem ér egy fabatkát sem. Ezért úgy döntöttek, hogy a passzív befektetési formát részesítik előnyben és ezzel válhatnak
boldog-milliomosokká*.
* Nyolc évvel később, annak ellenére, hogy a bankárok kitartottak
álláspontjuk mellett és nem szűntek meg ostromolni a Google alkalmazottakat, az
alkalmazottak is „kitartottak”, így továbbra is passzív és nyugodt, boldog
befektetők és ugyanakkor milliomosok maradtak.
(2010 Passive Management S.A. 15 Rue Toepffer, 1206 Geneva,
Switzerland)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése